ترخیص کالا

در ابتدا لازم است تا تعریفی از ترخیص کالا داشته باشیم و سپس همه مراحل را قدم به قدم توضیح خواهیم داد:

ترخیص کالا از گمرک به چه منظور است

یکی از مراحل مختلف واردات و صادرات کالا که هر تاجری بایستی با آن آشنایی داشته باشد ترخیص کالا است و برای افراد تازه کار که می‌خواهند تجارت کنند, بایستی که در مورد آن اطلاعات لازم را داشته باشند. به ارائه مدارک و یا آماده‌سازی به منظور تسهیل در واردات و یا صادرات کالا به کشور ترخیص کالا می‌گویند. در حقیقت آماده‌سازی که بیان شد شامل مراحلی همچون پرداخت هزینه‌های گمرکی و حمل و غیره و زمان تحویل گرفتن کالا از گمرک و ترخیص آن به ارائه مدارک مربوطه خواهد بود. در حالت کلی به پروسه‌ای که برای خروج و یا ورود کالا از کشور باید انجام شود را ترخیص کالا می‌گویند.

مسیر کالا ارائه دهنده خدمات مربوط به حمل و نقل دریایی و حمل و نقل ترکیبی کالا در سرتاسر دنیا

ترخیص کالا

شرایط لازم و نکات کلیدی در خصوص ترخیص کالا از گمرک

بایستی در رابطه با شرایط لازم و نکات کلیدی در خصوص ترخیص کالا از گمرک بایستی بگوییم که ترخیص کالا در گمرک معمولا بر طبق یک فرآیند خاص که از پیش مشخص شده است صورت می‌گیرد و برای انجام آن لازم است با قوانین و مقرارت لازم آشنایی کافی داشته باشید. برای مثال یک نکته لازم و ضروری برای ترخیص کالا این است که مجوزهای لازم و ضروری را داشته باشید. یعنی علاوه بر مدارک و اسناد مربوط به ترخیص کالا لازم است که برای حمل و نقل کالاهای وارداتی از مجوزهایی برخوردار باشید تا انتقالات تجاری شما کاملا قانونی باشد.
در واقع این کار بایستی دارای تاییدیه سازمان‌های ذیربط باشد. از جمله مجوزهایی که هر تاجر باید آن را داشته باشد می‌توان کارت حق العمل کاری و کارت بازگانی را نام برد. این دو کارت توسط سازمان گمرک کشور صادر شده و نشان دهنده این است که نقل و انتقالات شما مورد تایید این سازمان هستند و همه فعالیت‌های بازرگانی و تجاری شما قانونی است.
یک نکته دیگری که نباید نسبت به آن بی‌توجه باشید این است که باید ارزش کالای ترخیص شده را تعیین کنید. در مرز کشورهای مختلف معمولا ارزش کالا به قیمت‌های متفاوتی تعیین می‌شود. بنابراین بایستی که ترخیص کاری ماهر یا یک تاجر حرفه‌ای قبل از فرآیند ترخیص به این مسئله دقت کند و به بررسی ارزش کالاهای ترخیصی بپردازد. پیشنهاد می‌کنیم در صورتی که خودتان هیچ اطلاعاتی در این رابطه ندارید، آن را به یک فرد معتمد و کاربلد بسپارید.

چارت مراحل ترخیص کالا از گمرک

ترخیص و آزادسازی کالا از گمرک معمولاً مراحل مختلفی دارد که در ادامه ۸ مورد از آن‌ها را بیان می‌کنیم:

۱. ثبت اظهار در سامانه EPL

کالایی که وجود دارند بایستی توسط مامورین گمرک دیده و بازرسی شوند که به آن اظهار می‌گویند. در چارت مراحل ترخیص کالا ثبت سفارش اولین مرحله است که نمایندگی قانونی بایستی که نسبت به تکمیل اظهار‌نامه در سامانه مربوط یعنی EPL و ورود اطلاعات مربوط به کالا به شکل آنلاین اقدام کنید. در حقیقت به عنوان یک نمایندگی قانونی یا یک مالک می‌توانید که فرم مربوط به سامانه الکترونیکی EPL را تکمیل نمایید.

۲. مرحله احراز هویت و تعیین مسیر

در مرحله احراز هویت این اسناد به خوبی بررسی شده است و زمانی که تایید شود یک شماره ثبت و یا کوتاژ به صاحب کالا اختصاص داده می‌شود. دریافت کردن کوتاژ, یعنی این که اظهارنامه صادرات و یا واردات کالا با یک شماره که مخصوص صاحب کالا است، مهر و ثبت می‌شود.

۳. مرحله کنترل کالا

زمانی که ترخیص انجام می‌شود، بایستی که کالا کنترل شود و بایستی که برای ارزیابی از سه مسیر سبز و زرد و قرمز طی شود. اگر کالا در در مسیر قرمز و یا زرد قرار گرفته شود، بایستی توسط بازرسان و کارشناسان کالا مورد بازرسی قرار بگیرد. اسناد مربوطه توسط صاحب کالا ارائه می‌شود و بازرسان آن‌ها را مقایسه می‌کنند و در نهایت مطابقت داده شوند. پس از این که ارزیابی اولیه انجام شد آن‌ها را در قسمت دایره ارزش، ارزش اظهاری، سوابق گمرکی و غیره کالا دوباره بررسی شود.

۴. اخذ مجوزهای لازم

اگر کالاها در زمره کالای ویژه یا سایر کالاها قرار بگیرند، برای آزادسازی آن‌ها بایستی توسط کارشناسان گواهی نامه‌های تعیین شده اخذ شود. این مجوزها عبارت‌اند از: استانداردها، قرنطینه، مخابرات و بهداشت، تجهیزات پزشکی، انرژی اتمی، وزارت راه، جهاد و غیره.

مراحل ترخیص کالا

۵. مرحله بررسی تعرفه و تطبیق کالا به وسیله کارشناس

در وهله تعرفه گمرکی کالا به وسیله کارشناسان بررسی و با اسناد کالا مطابقت داده می‌شوند. این کارشناسان به نظارت مجدد مجوزهای مرحله قبلی می‌پردازند و آن‌ها را بررسی و مطابقت می‌دهند که در صورت‌ عدم مشکل آن‌ها را تایید و امضاء می‌کنند.

۶. صندوق صدور سند ترخیص

پس تایید نهایی گمرک بایستی که صاحب کالا به صورت نقدی هزینه‌ای را پرداخت کند و پس از دریافت فیش پرداخت توسط گمرک، برای صاحب کالا فیش پروانه سبز گمرک باری صادر خواهد شد. پس از پرداخت این هزینه و صدور پروانه سبز کالا توسط صاحبش از گمرک خارج می‌شود.

۷. انبارداری و اجازه بارگیری

پس از این که از طرف گمرک سند ترخیص صدور شد، بایستی که کارهای مربوط به حمل و نقل کالا توسط صاحب کالا انجام شود و سپس با شرکت‌های حمل و نقل هم تسویه کند. پس از این که مدارک مورد نیاز و قبض دریافت شد برای صاحب کالا توسط گمرک مجوز باگیری صادر می‌شود که در این صورت هزینه‌های مختلف انبارداری در گمرکات مختلف بایستی توسط صاحب کالا پرداخت شود.

۸. خروج کالا از گمرک

در وهله آخر پس از کنترل کردن پروانه سبز گمرکی مهر درب خروج بیجک انبار صادر شده و صاحب کالا اجازه دارد وسیله خود را برای بارگیری وارد گمرک کند. محموله و کالا توسط مامورین گمرک مجددا بازرسی می‌شود و در نهایت به صاحب کالا اجازه ترخیص کالا داده می‌شود.

مزیت های ترخیص کالا از گمرک چابهار

 

با توجه به تخفیفات مصوب برای کالاهای وارداتی، صادراتی و ترانزیتی از طریق بندر چابهار این بندر به اقتصادی ترین و به صرفه ترین بندر برای واردات، صادرات و ترانزیت کالاهای تجاری تبدیل شده است.

درحال حاضر 5 نوع تخفیف به کالاهای وارداتی، صادراتی و ترانزیتی از این بندر تخصیص داده شده است:

⏬⏬⏬

تخفیف مناطق محروم- تخفیف 25 درصدی در سود بازرگانی کالاهای وارداتی

✅ نحوه اعمال این تخفیف به این صورت است که ابتدا حقوق گمرکی که در سال جاری برای همه کالاها معادل 4 درصد می باشد را از تعرفه مندرج در جدول حقوق ورودی کالاها کسر میکنیم سپس به عدد باقیمانده که بیانگر سود بازرگانی کالا می باشد 25 درصد تخفیف اعمال می شود. 

به عنوان مثال کالایی که تعرفه حقوق ورودی آن 20 درصد است ابتدا 4 درصد حقوق گمرکی کسر می شود (به این بخش تخفیف اعمال نمی شود) سپس به عدد باقیمانده که معادل 16 درصد است 25 درصد تخفیف (یعنی 4 درصد) اعمال می شود، سود بازرگانی این کالا بعد از اعمال تخفیف 12 درصد محاسبه می شود. به عبارت دیگر کالایی که حقوق ورودی آن (مجموع حقوق گمرکی و سود بازرگانی) 20 درصد است درصورت ترخیص از گمرک چابهار، حقوق ورودی آن 16 درصد (4درصد حقوق گمرکی + 12 درصد سود بازرگانی) محاسبه می شود.

صفر تا صد ترخیص کالا

تخفیف سود بازرگانی منطقه آزاد چابهار​

✅به موجب قانون، ۱۵ درصد از درآمد سود بازرگانی کالاهای وارداتی از طریق منطقه آزاد چابهار به کشور، متعلق به سازمان منطقه آزاد مذکور می باشد. سازمان منطقه آزاد چابهار نیز به منظور جذب کالا و درآمد زایی، از این قانون استفاده نموده و بخشی از سود بازرگانی سهم منطقه آزاد را در قالب تخفیف به صاحبان کالا مسترد می کند. میزان تخفیف متناسب با سود بازرگانی کالا بود و از 0.5 درصد تا 5 درصد متغیر می باشد. شرکت تدبیراندیشان مسیر کالا قادر می باشد مذاکره جهت اخذ تخفیفات را به نمایندگی از واردکنندگان برعهده بگیرد و بهترین میزان تخفیف قابل اعمال را از سازمان مربوطه اخذ نماید.

جدول تخفیفات گمرکی کالا در بندر چابهار را پایین همین صفحه مطالعه نمائید.

تخفیف 30 درصدی هزینه تخلیه و بارگیری کانتینر (THC):

✅هزینه های تخلیه و بارگیری کانتینر (THC) در بندر چابهار نسبت به سایر بنادر کشور از 30 درصد تخفیف برخوردار می باشد که میزان این تخفیف برای کانتینرهای وارداتی 20 فوت 54 دلار و برای کانتینرهای 40 فوت 80 دلار می باشد.

این تخفیف برای کانتینر های صادراتی 20 فوت و 40 فوت از بندر چابهار به ترتیب 84 دلار و 126 دلار محاسبه می شود.

همچنین کانتینرهای ترانزیتی از طریق بندر چابهار از بیشترین میزان تخفیف برخوردار بوده بگونه ای که کانتینرهای 20 فوت و 40 فوت ترانزیتی به ترتیب از 115 دلار و 173 دلار تخفیف بهره مند می باشند.  

مجوز ترخیص کالا

75 درصد تخفیف در هزینه های انبارداری

✅بندر چابهار به تمامی کانتینرهایی که از طریق این بندر وارد و یا صادر شوند 75 درصد تخفیف در هزینه های انبارداری اعمال می کند. به عنوان مثال هزینه انبارداری یک دستگاه کانتینر 40 فوت وارداتی در سال 1400 درصورتی که یکماه در بندر توقف داشته باشد در تمامی بنادر کشور حدود 16 میلیون ریال می باشد درحالیکه این هزینه در بندر چابهار با اعمال 75 درصد تخفیف حدود 4 میلیون ریال دریافت می شود.

تخفیف 20 درصدی هزینه حمل دریایی​

✅با توجه به هماهنگی های صورت گرفته با خطوط کشتیرانی و راه اندازی خط مستقیم کشتیرانی بین بندر چابهار و بنادر هند (ناواشیوا و کاندلا)، هزینه حمل انواع کانتینر حداقل 20 درصد کمتر از بندر شهیدرجایی (بندرعباس) می باشد. صاحبان کالا می توانند با ثبت درخواست حمل دریایی کانتینری از طریق سامانه مسیر کالا از این تخفیف بهره مند شوند. 

علاوه بر این، سرویس خط کانتینری بین بندر چابهار و بندر جبل علی نیز بصورت منظم در حال انجام می باشد و کانتینرهای حمل شده از بنادر مختلف دنیا به بندر جبل علی را با هزینه حمل مشابه مسیر بندرعباس به بندر چابهار منتقل می کند.

ترخیص کالا از گمرک

سامانه ترخیص کالا

هر محصولی به منظور ترخیص می‌بایست ابتدا در سامانه ترخیص کالا ثبت گردد. در سامانه ترخیص کالا اطلاعات شخصی صاحب محموله و نیز اطلاعات و مشخصات محصول ثبت 

می‌شود. 

یکی از معتبر ترین سامانه های ترخیص کالا از بنادر چابهار و بندرعباس سامانه‌ی ترخیص مسیر کالا است. شرکت تدبیراندیشان مسیر کالا افتخار دارد با طراحی سامانه ترخیص، مسیر کالا را با مناسب‌ترین و ارزان‌ترین شیوه برای ورود تاجران ایرانی به بازارهای بین المللی هموار می‌سازد. سامانه ترخیص مسیر کالا، یک سامانه جامع در زمینه حمل و نقل و لجستیک محموله‌های وارداتی یا صادراتی است که محصول ۲۰ سال کوشش، تجربه و تخصص جمعی از کارشناسان فعال در حوزه‌های گوناگون می‌باشد که سوابق برجسته‌ای از جمله مدیریت در عرصه‌های دریایی و بنادر، طراحی نرم افزارهای تخصصی، بازرگانی خارجی و حمل و نقل را در رزومه خود دارند.

درصورت نیاز به خدمات ترخیص کالا فرم زیر را تکمیل نمائید:

درخواست ترخیص کالا

  • ردیف تعرفه گمرکی

جدول تخفیفات گمرکی کالاهای وارداتی از بندر چابهار در سال 1401

در جدول زیر تخفیف های سود بازرگانی گمرکی و منطقه آزاد چابهار برای کالاهای وارداتی محاسبه شده اند. این تخفیفات برای یک کانتینر محاسبه شده اند و فرض شده است که ارزش گمرکی یک کانتینر از هر یک از انواع کالاها 40000 دلار بوده است. تخفیف های منطقه آزاد نیز بصورت تقریبی محاسبه شده است، جهت اطلاع از مبلغ دقیق تخفیف، عقد قرارداد با سازمان منطقه آزاد چابهار الزامی است.
ارزش کالا (دلار)نرخ حقوق گمرکینرخ سود بازرگانیتخفیف مناطق محروم (دلار)تخفیف منطقه آزاد (دلار)تخفیف مالیات (دلار)جمع تخفیف (دلار)
400004%6%60016001982398
400004%11%110024003153815
400004%16%160044005406540
400004%28%28009200108013080
400004%51%510018400211525615
400004%71%710026400301536515
400004%91%910034400391547415
400004%96%960036400414050140

🔶تخفیف مناطق محروم: تخفیف 25 درصدی در سود بازرگانی کالاهای وارداتی

🔶تخفیف سود بازرگانی منطقه آزاد چابهار​

🔶تخفیف 30 درصدی هزینه تخلیه و بارگیری کانتینر (THC):

🔶تخفیف 20 درصدی هزینه حمل دریایی​

🔶75 درصد تخفیف در هزینه های انبارداری اعمال می کند.

به طور معمول بین 7 الی 15 روز کاری