حمل دریایی چارترپارتی

قرارداد اجاره کشتی تنها برای حمل افراد و مسافران نیست! قراردادهای این نوع وسیله نقلیه در امور تجاری نیز استفاده می شود. شما می توانید، با استفاده از یک قرارداد اجاره کشتی مناسب کالاهای تجاری خود را به سادگی جا به جا کنید.

دریا یکی از بهترین راه‌های ارتباطی است و می توان از این طریق وسایل و کالاهای با ارزش را در امنیت کامل جا به جا کرد. بازرگانان با برقراری یک قرارداد اجاره کشتی مورد اعتماد و مناسب وسایل و اقلام تجاری خود را در داخل یا خارج از کشور جابجا می کنند. در این مطلب قصد داریم اطلاعات مفید در زمینه قرارداد اجاره کشتی را به شما ارائه دهیم.

مسیر کالا ارائه دهنده خدمات مربوط به حمل و نقل دریایی و حمل و نقل ترکیبی کالا در سرتاسر دنیا

 قرارداد اجاره کشتی و مفاد آن

این قرارداد بین مالک کشتی و مستاجر آن بسته می شود و طی آن مبلغی به مالک پرداخت می شود. در ازای وجه پرداخت شده، کشتی و کارکنان آن، در مدت مشخص شده در اختیار مستاجر قرار خواهد گرفت. این خدمات به دو صورت ارائه می شوند، گاه کشتی به همراه خدمه آن اجاره داده می شود و گاه کشتی را به صورت مجزا و بدون خدمه اجاره می دهند.

در این قراردادها کلیه مشخصات مربوط به کشتی و کارکنان آن نیز ثبت می شوند.  نرخ کرایه و بهای آن نیز برای هر کشتی متغیر است و بر اساس تجهیزات و مدل آن تعیین می شود. همچنین کرایه کشتی بر اساس میزان بار شما تعیین می شود.

 

حمل دریایی چارترپارتی

نکات مهم در قرارداد اجاره کشتی

قرارداد اجاره کشتی مفاد مهمی را شامل می شود که باید به خوبی در آن ثبت شود. این اطلاعات نوع قرارداد شما را مشخص می کند و نشان دهنده قانونی بودن قرارداد شما است. در صورتی که اجاره نامه کشتی خود را در طول سفر دریایی به همراه نداشته باشید، مخاطرات فراوانی برای شما ایجاد می شود و امکان حمل بار نیز مقدور نمی باشد.

✅در این اجاره نامه ها باید خدمات و تعهدات مالک کشتی به خوبی مشخص شود.

✅همچنین مدت زمان مجاز برای استفاده از کشتی نیز باید به خوبی ارائه گردد و در بندهای مربوطه درج شود.

✅برای پرداخت کرایه کشتی راه های مختلفی وجود دارد! در این قراردادها روش پرداخت کرایه کشتی نیز مشخص می شود. گاه کشتی مورد نظر شما، خارجی است و رهن و اجاره آن با استفاده از پول رایج کشورهای خارجی انجام می شود؛ برای پرداخت هزینه کرایه کشتی باید نوع پول نیز تعیین شود.

✅مکان و زمان تحویل کشتی توسط مالک به مستاجر و بالعکس نیز باید مشخص شود.

✅همچنین بنادر و محل های بارگیری کشتی و زمان و مکان توقف آن نیز باید تعیین گردد و در اجاره نامه مربوطه درج شود. قرارداد اجاره کشتی بر اساس ظرفیت کشتی‌ها بسته می شود؛ ارزش هر قرارداد اجاره کشتی به کلیه اطلاعاتی که در آن درج می شود، بستگی دارد.

 

انواع قرارداد اجاره کشتی

قرارداد اجاره کشتی به روش های مختلفی بسته می شود. یکی از این روش ها اجاره کشتی و خدمه با هم است. بدیهی است که این کشتی ها با اجاره بهای بیشتری در اختیار مستاجرین قرار می گیرد. این مدل قراردادها مدل های مختلفی دارند.

 این قراردادها به دو صورت بسته می شوند، یا اجاره زمانی هستند و یا اجاره سفری.

انواع قرارداد اجاره کشتی

چارتر پارتی

قرارداد اجاره کشتی به صورت چارتر پارتی نیز ثبت می شود. در صورتی که این قرارداد ثبت شود، کشتی و یا هر وسیله نقلیه دیگر طی زمان مشخص برای امور تعیین شده در اختیار چارتر گیرنده قرار می گیرد و چارتر دهنده در طول این مدت وسیله نقلیه را در اختیار فرد مقابل قرار می دهد.  

قرارداد اجاره کشتی از روش چارتر پارتی نیز پیروی می کند. این وسایل نقلیه برای سفر استفاده می شوند. گاه با استفاده از قراردادهای چارتر پارتی، کشتی یا هواپیما را اجاره کرده و سپس برای آن بلیط فروشی می کنند و از فروش آن به مشتریان میزان قابل توجهی درآمد بدست می آورند. در طول سفر، چارتر گیرنده هم اجاره بهای وسیله نقلیه را به همراه سود کسب می کنند.

اولین قراردادهای چارتر مربوط به کشتی بوده و رفته رفته افراد از این قرارنامه ها برای انواع هواپیماهای مسافربری نیز استفاده کردند. برای استفاده از این قرار نامه ها باید برخی نکات رعایت شوند و موارد مهمی در قرارداد مربوطه ذکر شوند.

 از جمله این موارد می توان به میزان مسئولیت هر دو طرف چارتر گیرنده و دهنده در زمینه خسارات و حوادث احتمالی اشاره کرد. باید در قرارنامه مشخص شود که اگر مشکلی در روند سفر ایجاد شود و یا آسیبی وسیله نقلیه را در طول سفر تهدید کند، مسئولیت آن بر عهده چارتر دهنده است یا چارتر گیرنده! کلیه این نکات به قرارداد شما اعتبار بیشتری می دهند.

در هر قرارداد اجاره کشتی عواملی همچون اسم کشتی، ظرفیت کشتی مشخصات بار، مقدار بار، محل بارگیری، نرخ کرایه و نوع ارز پرداختی مشخص و تعیین شود.

تاریخ به روزرسانی 1401/03/19

 

درخواست چارتر کشتی

  • Date Format: MM slash DD slash YYYY