حمل و نقل دریایی

همواره به منظور حمل و نقل بین‌المللی کالا چهار راه برای بازرگانان و تجارت وجود دارد:

  •  حمل و نقل زمینی
  •  حمل و نقل دریایی
  •  حمل و نقل هوایی 
  •  حمل و نقل ریلی

حمل و نقل دریایی چیست ؟ در حال حاضر روش‌های مختلفی برای جابجایی افراد و یا اشیا در سراسر دنیا وجود دارد. حمل و نقل دریایی نیز از جمله روش‌هایی است که این امکان را به شما می‌دهد که با ایمنی بالایی کالا و اجناس خود را با این روش منتقل کنید. ولی این حمل و نقل دارای شرایط و قوانین خاصی است و از اصولی خاصی پیروی می‌کند. 

حمل و نقل دریایی به روشی گفته می‌شود که اجناس و افراد با استفاده از وسایل حمل دریایی از جمله قایق، کشتی و سایر وسایل شناور بر روی سطح آب جابجا می‌شوند. معمولا کالاهایی که در بستر دریا منتقل می‌گردند دارای حجم و اندازه بزرگ هستند و سفرهای دریایی زمان زیادی می‌برد و از این رو کمتر کسی با استفاده از این روش مسافرت می کند. به همین دلیل اکثر کشتی‌ها و وسایل شناور بر روی دریا برای جابجایی کالا و لوازم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برای حمل کالاهای گوناگون کشتی‌های باری با خصوصیاتی منحصر به فرد مجهز شده‌اند. بنادر و امکانات آن‌ها و ابزارآلات تخصصی بسیاری رشد یافته‌اند تا با حصول اطمینان و سرعت بالا این گونه حمل و نقل به خصوص در هنگام تخلیه و بارگیری به سرانجام برسد. زمانی که کشتی باری در حوزچه‌های بنادر وارد می‌شوند، به منظور تخلیه کار پهلو گرفته و مسئولین ‏بهداشت برای ارتباط آن کشتی با بندر می‌بایست با ورود و بررسی مدارک مجوز لازم را صادر نمایند.

اغلب چه کالاهایی با روش دریایی حمل می‌شود؟

شما با استفاده از روش دریایی می‌توانید انواع کالا و مواد اولیه را جابجا کنید. از جمله کالاهایی که حمل آن در بستر دریا رواج بیشتری دارد، عبارت است از:

برای دریافت اطلاعات بیشتر با شماره درج شده تماس حاصل فرمایید◀️

👮🏻‍♂️مسئولین گمرک ‏دفتر ویژه‌ای را به فرمانده کشتی عرضه می‌کنند که ویژگی‌های کالا و کشتی از ‏جمله:

  • نام
  • نام فرمانده
  • تعداد پرسنل
  • پرچم
  • نوع کشتی
  • بنادر مبدا و مقصد
  • ‏وزن
  • کالاهایی که بایستی تخلیه شوند
  • میزان آذوقه
  • کالاهای ممنوع الورود و … درآن ‏ذکر شده است.

پس از آن انبار کالایی که قرار بر تخلیه آن نیست، همچنین انبار نوشیدنی‌ها، انبار آذوقه و کالاهای ‏ممنوع الورود، مهر و موم می‌شوند. در انتها نماینده شرکت حمل ‏و نقل آن کشتی لیست مرسولاتی را که می‌خواهد تخلیه کند را از طریق اظهارنامه اجمالی در دو نسخه‏ به گمرک اعلام می‌دارد.

روش حمل و نقل دریایی که برای جابجایی کالاها برای تجارت بین المللی استفاده میشود در جدول

مزایا و معایب حمل دریایی

حمل دریایی مؤثرترین روش جهت جابه‌جایی کالا در سطح جهانی است و هر ساله در جهان بیشترین درصد حمل و نقل کالا را به انجام می‌رساند. این روش مزایای فراوانی در مقایسه با سایر روش‌های حمل و نقل دارد. در حال حاضر کشتی‌های عظیم ‌الجثه‌ که برای جابه‌جایی بار طراحی گشته‌اند، ظرفیت حمل کالا با استفاده از کشتی را بیش از پیش افزایش داده و به طور تقریبی هر کشتی مگا قابلیت حمل هزاران کانتینر را دارد.

◀️ آشنایی بیشتر با حمل دریایی کانتینری

ترابری دریایی با نظر به جابه‌جایی یکدست بار نیز از نظر اقتصادی و ایمنی از سایر روش‌های حمل و نقل دارای اطمینان بیشتری است. بارهای که وزن بسیار بالایی دارند را به سختی می‌توان از طریق وسایل نقلیه زمینی یا توسط قطار و هواپیما جابه جا نمود اما این گونه بارها به سهولت در حمل دریایی جابه‌جا می‌شوند. 

  از جمله مزایای حمل دریایی که می‌توان به آن اشاره داشت، موارد زیر می‌باشند:

 1. حمل دریایی در مقایسه با سایر شیوه‌ها ارزان‌تر بوده و به همین علت صاحبان کالا و مؤسسه‌های تجاری مایل هستند کالای خود را توسط مسیرهای آبی جابه‌جا کنند. می‌توان گفت از طریق دریا و آب‌های آزاد بیشترین حجم تجارت و حمل و نقل صورت می‌گیرد.

 2. مزیت دیگر حمل دریایی حمل کالا در حجم بسیار بالاست. محموله‌های نسبتا سنگین (حدوداً 200 تا 500 هزار تن) را به سهولت می‌توان از مسیر آب‌های آزاد توسط کشتی باری از بندری به بندری دیگر حمل نمود.

 3. ارزان بودن حمل و نقل دریایی در قیاس با دیگر شیوه‌ها به ویژه درانتقال بارهای حجیم و سنگین وزن، از مزایای این گونه حمل و نقل به شمار می‌رود. به همین علت اغلب  صاحبان کارخانه‌های تجاری از طریق آب‌های آزاد حمل کالاهای خود را انجام می‌دهند.

 4. از دیگرمزایای حمل و نقل دریایی دارای ثبات و تشابه نسبی در کرایه‌هاست. این نرخ را شرکت‌های بزرگ حمل و نقل تعیین می‌نمایند.

معایب حمل و نقل دریایی

حمل و نقل دریایی در کنار مزایا، دارای یک سری معایب نیز می‌باشند. یکی از اصلی ترین معایب این روش که بسیاری از افراد را از آن منصرف می کند، زمان زیادی است که در این روش نیازمند می‌باشد و مواردی از جمله شرایط جوی و باد و طوفان بر روی زمان انتقال کالا تاثیر می‌گذارد. به همین منظور در صورتی که شما قصد جابجایی لوازم با سرعت بالایی صورت گیرد نمی توانید از این روش حمل بهره ببرید. ولی به طور کلی شما با کمی صبر و تحمل می‌توانید کالاهای خود را با ایمنی بالا جابجا کنید.

حمل دریایی مسیر کالا

صاحبان کالا می‌توانند درخواست استعلام هزینه حمل و نقل را با ثبت اطلاعات کالا، بندر بارگیری و بندر تخلیه کالا برای شرکت‌های کشتیرانی ارسال کنند. بعد از دریافت پیشنهادات شرکت‌های کشتیرانی، متقاضی مناسب‌ترین پیشنهاد را با در نظر گرفتن معیارهای قیمت و زمان حمل و نقل انتخاب می‌کند.

اسناد لازم و ضروری برای شرکت کشتیرانی به شکل الکترونیکی ارسال می‌شود. امکان دریافت و پرینت بارنامه برای متقاضی پس از صدور بارنامه و بارگذاری آن در سامانه محیا خواهد بود. سامانه مسیر کالا به عنوان یکی از شرکت‌های حمل و نقل باربری دریایی بر اساس شیوه مزایده‌ای بنا نهاده شده است و صاحبان کالا قادر هستند با استعلام هزینه حمل و نقل ترکیبی و دریایی، مناسب‌ترین مقصد و ارزانترین مؤسسه حمل را انتخاب کنند. 

در شرکت حمل دریایی مسیر کالا، قسمتی برای صاحبان کالا طراحی شده است که می‌توانند با ورود اطلاعات کالا به صورت رایگان، از تخفیف‌های گمرکی، بندری و هزینه‌های تمام شده اطلاع یابند و علاوه بر این کرایه‌های گمرکی و بندری در بنادر گوناگون را محاسبه کنند. فرآیند تخلیه و یا بارگیری کالاهای غیر کانتینری از کشتی توسط سازمان بنادر جنوبی کشور به پیمانکار طرف قرارداد خود واگذار نشده و این پروسه به شکل رقابتی از طریق مجموعه‌های تخلیه، بارگیری و به اصطلاح شرکت‌های خن کار انجام می‌پذیرد.

روش حمل و نقل دریایی برای تجارت بین المللی

حمل دریایی مسیر کالا مزایا و ویژگی‌های زیر را به همراه دارد:

  1. کامل‌ترین بازار اینترنتی مربوط به خدمات حمل و نقل، لجستیک کالا در قیمت‌های کاملاً رقابتی
  2. سادگی و سهولت در استفاده و همچنین کاربر پسند بودن فضای سامانه
  3. سامانه مسیر کالا به منظور انطباق با دستگاه‌های گوناگون به صورت ریسپانسیو طراحی شده است.
  4. سامانه مسیر کالا برای درج اطلاعات امنیت بالایی دارد.
  5. مسیر کالا به طور کامل از مشکلات و سوالات کاربران پشتیبانی می‌نماید.
  6. سرعت بالا در بهینه سازی سامانه
  7. ارائه لیست رتبه بندی شرکت‌های خدماتی حمل دریایی براساس فاکتورهای گوناگون

روش حمل و نقل دریایی برای تجارت

🔸حمل دریایی کالا به شیوه حمل کراس استافینگ (Cross Stuffing):

حمل کراس استافینگ عبارت است از انتقال کالا از یک کشتی به کشتی دیگر و طی نمودن ادامه‌ی مسیر. روش کراس استافینگ در وضعیت تحریم و در بنادر کوچک مورد استفاده قرار می‌گیرد. به طور معمول کشتی‌های بزرگ به بنادری که توانایی پهلو گرفتن در آنجا را ندارند، ورود نمی‌کنند، کشتی ترجیحاً در بندری نزدیک پهلو گرفته و کالاهای مد نظر به کشتی‌های کوچک‌تری منتقل و آن‌ها را در بندر تخلیه می‌کنند. 

روش کراس استافینگ فقط در واردات کالا انجام نمی‌شود، بلکه همین فعالیت بلعکس در صادرات نیز صورت می‌گیرد. نکته حائز اهمیت این است که در شیوه کراس استافینگ بایستی یکی از کشتی‌ها دارای جرثقیل برای تخلیه کالاهای مد نظر باشد و گاهی مواقع خطراتی نیز در زمان جابه جایی، سلامتی کالاها را تهدید می‌نماید. اما کشورهایی مانند ایران که دچار تحریم‌های شدید بین المللی هستند؛ بر حسب شرایط مخصوص از این شیوه به ویژه جهت واردات کالای خود استفاده می‌نمایند.

🔸حمل دریایی کالا به شیوه حمل ترانسشیپ (Transshipment):

ترانسشیپ به مفهوم ترابری کالا به یک بندر واسط است. اگر امکان بارگیری به طور مستقیم کالا از بندر مبدأ به بندر مقصد وجود نداشته باشد، از شیوه حمل دریایی ترانسشیپ استفاده می‌گردد. به طور مثال کالای مد نظر با کشتی در بندر جبل علی پهلو گرفته و در آنجا به کشتی دیگر یا یک هواپیما منتقل شده و به سوی مقصد نهایی که ترکیه است، راهی می‌شود.

🔸حمل دریایی کالا به شیوه حمل چارترینگ (Chartering):

شرکت حمل و نقل زمانی از روش چارترینگ و یا اجاره کامل کشتی استفاده می‌کند که حجم و وزن کالایی که باید انتقال یابد، زیاد بوده و یا محموله بسته بندی ویژه‌ای ندارد.

🔸حمل دریایی کالا به شیوه گروپاژ:

کالاهای همگونی که دارای فروشندگان گوناگونی بوده اما به مقصد یکسانی ارسال می‌شوند را می‌توان به صورت گروهی بسته بندی کرد و توسط یک محموله ارسال شوند، در این نوع موارد فرمانده کشتی به صدور بارنامه گروهی اقدام می‌نماید. به این گونه حمل و نقل، گروپاژ گفته می‌شود.

🔸حمل دریایی کالاهای فله (BULK):

کالاهایی که به شکل فله و بدون بسته بندی هستند را توسط کشتی‌های مختص کالاهای فله حمل می‌کنند.

روش حمل و نقل دریایی که برای جابجایی کالاها برای تجارت بین المللی استفاده میشود

مسیر کالا

سامانه مسیر کالا، یک سامانه جامع حمل و نقل و لجستیک کالا با ۲۰ سال تجربه و تخصص

سامانه مسیر کالا

یک سامانه جامع حمل و نقل و لجستیک کالاست که حاصل ۲۰ سال تجربه و تخصص گروهی از کارشناسان فعال در زمینه های مختلف می باشد.
مشاهده خدمات مسیر کالا

انواع بار در حمل و نقل دریایی

حمل و نقل دریایی با نرخ‌های باربری مختلف دریایی می‌تواند به چند گروه دسته بندی شود:

🔷حمل دریایی عمیق از دریا:

خدمات حمل و نقل از عمق دریا به مفهوم حمل و نقل میان قاره‌ای با عبور از سطح اقیانوس‌ها، طی نمودن مسافت‌های طولانی و به کارگیری کشتی‌های بزرگ است. حمل دریایی عمیق بیشتر برای کالاهایی همچون سنگ آهن، سیمان، روغن و کود بکار می‌رود.

🔷حمل دریایی کوتاه (حمل و نقل ساحلی):

در مقابل حمل و نقل از عمق دریا، این روش حمل و نقل کالا مختص مسافت‌های نسبتاً کوتاه ایجاد شده است. این نوع کشتی‌ها که نسبت به کشتی‌های عمیق به مراتب کوچکتر هستند و برخی اوقات نیز قادرند به داخل کشور سفر نمایند، از اقیانوس عبور نکرده، بلکه در راستای ساحل و دیگر آب‌ها به حرکت خود ادامه می‌دهند. حمل دریایی کوتاه نیز بیشتر برای کالاهایی به کار می‌رود که حجم آن‌ها کوچکتر و نرخ بار دریایی متفاوت از سایر موارد دارند.

🔷حمل دریایی داخلی:

این نوع به مفهوم حمل و نقل از طریق کشتی‌هایی به واسطه‌ی آبراه‌های داخلی می‌باشد؛ نظیر کانال‌ها، رودخانه‌ها و دریاچه‌ها. حجم این نوع حمل دریایی نسبت به حمل دریایی کوتاه و کم عمق بوده و کشتی‌ها متناسب با آبراه‌های داخلی ساخته شده‌اند. 

مواردی از محصولاتی که از طریق آبراه‌های داخلی کشور قابل حمل هستند عبارتند از: ✅معادن، ✅فرآورده‌های نفتی ✅محصولات شیمیایی.

انواع کشتی برای حمل دریایی

لاینر:

 این روش که با نام روش حمل منظم نیز شناخته می‌شود، بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته و تنها در یک مسیر از پیش تعیین شده به حرکت در می‌آید.

ترامپ:

روش حمل دریایی ترامپ یا نامنظم نیز برخلاف روش لاینر، بر روی خطوط پیش فرض و خاصی حرکت نمی‌کنند و کالای ارسالی به آدرس تعیین شده توسط صاحب بار ارسال می‌گردد.

مزایای کانتینر دریایی جهت حمل بار

معمولا برای حمل بار با کشتی از کانتینر استفاده می‌شود که مزایای زیادی دارد که عبارت است از:

🟢این کانتینرها ضد سرقت بوده و ایمنی بالایی دارد.

🟢شما به راحتی می‌توانید بار را در داخل این کانتینرها قرار داده و آن را تخلیه کنید.

🟢با استفاده از کانتینر کالای شما در برابر رطوبت، ضرب دیدگی، آلودگی و سایر صدمات محافظت می‌شود.

🟢شما می‌توانید کالای موجود در یک کشتی را با استفاده از این محصول دسته بندی کنید.

🟢این کانتینرها دارای سیستم تهویه بوده و شما می توانید دمای این فضا را تنظیم و کنترل کنید.

تعهدات متصدی حمل‌ونقل دریایی چیست؟

مبادلات دریایی و حمل‌ونقل‌های مربوط به آن باید به قوانین خاصی پایبند باشند تا حقوق همگان درباره مسئولیت‌های حمل کالا به مقصد رعایت شود.

 یکی از انجمن‌هایی که قوانین مربوط به مسئولیت‌های حمل دریایی را تدوین کرده، کنوانسیون بروکسل است که ایران نیز به عضویت آن درآمده و از قوانین مدون آن پیروی می‌کند. یکی از پارامترهای مهمی که در اساسنامه این کنوانسیون آمده، زمان حمل کالاست که حدود آن مشخص نیست اما بااین‌وجود، ملاک مهمی به شمار می‌رود. این معیار باوجوداینکه ابهامات زیادی را درباره تعیین مسئولیت‌ها برطرف کرده ولی تبصره‌های خاصی هنوز در لایه‌ای از ابهام است.

اهمیت زمان تحویل کالا در جایی مشخص می‌شود که تحویل کالا باید در مقصد به‌وسیله نمایندگان طرفین تجاری و با استفاده از بسته‌های حمل‌ونقلی گمرکی یا همان بسته‌بندی شرکت فرستنده انجام شود. معنی اصلی مسئولیت متصدی حمل بار در تجارت دریایی در این مفهوم خلاصه شده است که اگر حادثه‌ای برای محموله دریایی اتفاق بیافتد و خسارتی به گیرنده یا فرستنده وارد شود، کدام طرف باید مسئولیت آن را برعهده بگیرند.

این مفهوم در قانون کنوانسیون بروکسل ذکر شده اما به دلیل ابهامی که در تبصره وجود دارد، احتمال تعبیر شخصی برای آن وجود دارد و یک نقص برای بیان این قانون به شمار می‌رود.

از جمله نقص‌هایی که در این قانون مشاهده می‌شود این است که:

🔶 حمل از طریق دریا به روش کراس استافینگ(cross stuffing)

🔶 حمل و نقل دریایی فلهBULK

🔶 روش حمل و نقل حمل و نقل دریایی به روش ترانسشیپ (Transshipment)

🔶 روش حمل و نقل دریایی برای کالاها به روش چارترینگ (Chartering)

🔶 نحوه حمل کالا به روش گروپاژ

💠 کارایی آن در مقایسه با سایر روش‌های حمل و نقل.

💠 توانایی حمل بار با کیفیت بالا.

💠 نرخ بار ثابت

💠 ضریب ایمنی و قابلیت اطمینان این نوع حمل و نقل بسیار بالا است.