حمل و نقل گروپاژ

حمل و نقل گروپاژ یا حمل و نقل بین المللی خرده بار : تجارت دریایی محدود به روش‌های خاصی نیست و برحسب باری که یک بازرگان قصد جابه‌جایی آن را داشته باشد، تغییر می‌کند. اندازه، حجم، نوع، تعداد و مسیری که محصولات باید طی کنند تا به مقصد برسند، عواملی هستند که در انتخاب نوع روش انتقال کالا تأثیرگذار خواهند بود. یکی از روش‌های تجارت موسوم به گروپاژ به طور اخص برای حمل‌ونقل بین‌المللی خرده بار به کار می‌رود. اساس گروپاژ از کلمه لاتین group به معنای گروهی گرفته شده که به معنای تجمع تعدادی از کالا‌ها با حجم کم است. گروپاژ در زمره اصطلاحات تجارت دریایی بوده و زمانی که قصد انتقال چند بار کوچک وجود داشته باشد، مفید واقع خواهد شد. حجم و اندازه کم برخی از بارها سبب می‌شود استفاده از یک کامیون برای آنها مقرون‌به‌صرفه نباشد.

گروپاژ کردن در اصطلاحات بازرگانی برای تجارت دریایی به کار می‌رود و یکی از روش‌های آن محسوب می‌شود که به‌موجب آن حمل کالاهایی حجم کمی دارند انجام می‌گیرد. به دلیل حجم کم و حدود این محموله‌ها استفاده از یک کامیون اختصاصی به لحاظ مالی، عملی مقرون‌به‌صرفه نیست. در صورتی چند کالا با حجم کم به‌صورت مشترک از یک مبدأ به مقصد یکسان حمل شود، طبیعتاً هزینه‌ها بین صاحبان بار تقسیم خواهد شد.

هم صادرات و هم واردات کالا می‌توانند از روش گروپاژ استفاده کنند و از کاربردهای آن در زمینه تجارت دریایی نهایت بهره‌مندی را ببرند‌. روند انتقال این محموله زمانی شروع می‌شود که ظرفیت کامیون‌های حمل‌کننده، اشباع شود. به دلیل صاحبان متعدد برای محموله، ممکن است بار کامیون به‌دفعات بارگیری یا منتقل شود که همین امر، منجر به تعویق استرداد محموله‌ها خواهد شد. محموله‌های متنوعی را می‌توان با استفاده از این روش منتقل کرد.

زمانی که فضای یک کانتینر یا یک کامیون برای حمل یک محموله بیش از اندازه باشد، روش گروپاژ برای اشباع کردن آنها مورداستفاده قرار خواهد گرفت. در زمان حمل کالا به این روش، هر صاحب کالا، تمامی کالا را به خود اختصاص نمی‌دهد و فقط قسمتی از آن را تحویل می‌گیرد. مهم‌ترین مزیت استفاده از این روش، کاهش هزینه‌های مربوط به حمل محموله برای صاحبان بار است.

 

🔻🔻🔻🔻

مسیر کالا ارائه دهنده خدمات مربوط به حمل و نقل دریایی و حمل و نقل ترکیبی کالا در سرتاسر دنیا

☎️ 02128423276

چه زمانی از حمل و نقل گروپاژ استفاده می‌شود؟

در زمانی که میزان کمی از محصولات توسط چند نفر جمع شود و از یک مبدأ یکسان به مقصد یکسان برسد، طبیعتاً هزینه‌های گمرکی و سایر هزینه‌های مرتبط با کشتی باری بین صاحبان بار تقسیم خواهد شد. برای ورود و خروج کالاها از یک کشوری می‌توان از این روش استفاده کرد. ویژگی بارز این روش حمل، شروع فعالیت آن است که از زمانی آغاز می‌شود که کامیون حمل بار پر شده باشد.

بالطبع باری که در کامیون است صاحبان متعددی دارد به همین دلیل هم بارگیری و هم استرداد بار در زمان بیشتری انجام می‌شود به همین خاطر برای کالاهایی که امکان فساد در آنها وجود دارد یا صاحبان بار در استرداد تعجیل دارند، گروپاژ روش مناسبی نیست. اگر یک کامیون در زمان بارگیری توسط بارهای یک تاجر اشباع نشود به‌ناچار از روش گروپاژ استفاده می‌کند تا برای طرفین تجاری، سود مالی داشته باشد.

هر زمان از گروپاژ برای حمل استفاده شود تاجران همه قسمت‌های بار را به خود اختصاص نداده و هرکس فقط درباره سهم خود مدعی خواهد بود. هزینه بالای گمرک و بندرها سبب شده تا برای حمل خرده بارها از گروپاژ استفاده شود تا بدین ترتیب میزان هزینه‌های بیهوده کاهش یابد. انتخاب روش گروپاژ در زمانی یک گزینه درست به شمار می‌رود که یک تاجر یا گروهی از آنها بخواهند مقداری خرده بار را از جایی به جایی دیگر منتقل کنند.

روند اداری استفاده از روش گروپاژ به این صورت است که یک رسید دریافتی برای بار داخل کشتی و کامیون صادر می‌شود و لازم نیست برای هر قطعه از بار رسید جداگانه صادر شود. به هنگام تحویل بار هر یک از تاجران که بار مشترک دارند نسخه رسید خود را تحویل داده و بار خود را به طور کامل اخذ می‌کنند. همان گونه که گفته شد هزینه‌های این روش بسیار کمینه بوده و می‌تواند برای یک بازرگان کم‌تجربه انتخاب مناسبی به شمار رود.

حمل و نقل گروپاژ

برای انتقال چه نوع کالاهایی از گروپاژ استفاده می‌شود؟

هر یک از روش‌های تجارت دریایی که شناخته شده‌اند قوانین بازرگانی خاصی دارند و روش گروپاژ از این قاعده مستثنی نیست. یکی از این قوانین مشمول نوع کالاهایی است که در این روش منتقل می‌شوند. برخی از محصولات دارای استانداردهای اجباری هستند مانند کابل، باتری و ماشین‌آلاتی که از مشعل استفاده می‌کنند که نباید با این روش منتقل گردند.

در هنگام بارگیری نیز کالاهایی که به استاندارد اجباری نیازمندند نباید در کنارهای محموله‌های عادی قرار بگیرند. دلیل این نحوه چیدمان همانا زمان ترخیص کالاست. کالاهایی که نیاز به استاندارد ندارند به‌خاطر کالاهای استاندارد اجباری با تأخیر ترخیص می‌شوند که می‌تواند یک امر زیان‌آور برای تاجر باشد.

اگر زمانی که کالاها در انبار گمرک هستند در زمان مقرر ترخیص نشوند ممکن است بازار خود را در لیست‌های فروش از دست بدهند. به‌طورکلی محموله‌های نمایشگاهی، واردات موقتی کالاهایی که برای صنعت موردنیازند مانند انواع قطعات یدکی، حمل دستگاه‌های حساس و مهم مانند اشعه ایکس، خرید از سایت‌های بین‌المللی، خریدهای محدود و محصولات نمایندگی‌های معتبر از برندهای تجارتی مختلف کالاهایی هستند که با این روش منتقل می‌شوند.

هزینه ترخیص کالا در روش گروپاژ

هزینه ترخیص کالا با هزینه‌های مربوط به حمل کالا با روش گروپاژ تفاوت دارد و از عوامل مختلفی تأثیر می‌پذیرد. وزن، ابعاد و سایز، ارتفاع و نوع محموله‌ای مشمول خرده بار است از عواملی هستند که هزینه‌های ترخیص را مشخص می‌کنند. کارشناسان ماهری که در شرکت‌های حمل‌ونقل هستند هزینه‌های مربوط به این روش را به طور محاسبه کرده و آن را مورد ارزیابی قرار می‌دهند؛ سپس گزارش برآوردهای خود را به مشتری ارائه می‌کنند.

 نوع بسته‌بندی کالا در حمل و نقل گروپاژ

امروزه به دلیل وجود بیمه‌نامه‌های مختلفی که ضمانت حمل کالا را بر عهده دارند نباید نگران آسیب‌دیدن آنها اما برای جلوگیری از این رخداد باید بسته‌بندی محموله را به طور اصولی انجام داد. برای حمل محموله‌های خرده روش‌های بسته‌بندی متنوعی وجود دارد مانند باکس‌های مقوایی، بسته‌بندی‌های کوچک و محدود، پالت‌های چوبی و پلاستیکی. از میان شیوه‌های مذکور است روش بسته‌بندی‌های کوچک و محدود به لحاظ مادی، مناسب‌تر هستند. عیب استفاده از این روش، مضر بودن برای طبیعت است که اجازه نمی‌دهد مجدداً از آن استفاده شود.

درباره استفاده از روش باکس‌های مقوایی نیز باید گفت که در اثر فشار بالا، خیس شدن و تغییرات اقلیم در حین حمل مقاومتی نداشته و سلامت بار را تضمین نمی‌کنند. علاوه بر موارد گفته شده، مضر بودن برای اکوسیستم نیز از عیوب این روش بسته‌بندی به شمار می‌رود.

انواع کانتینر مورداستفاده در گروپاژ FCL & LCL

کشتی‌ها از دو نوع کانتینر به نام FCL & LCL برای حمل به شیوه خرده بار (گروپاژ) استفاده می‌کنند که در ادامه به توضیحات ویژگی آنها پرداخته می‌شود.

✔️کانتینرهای FCL نمونه‌های اختصاصی کانتینرهای حمل بار هستند که به‌منظور حمل کالاهای یک تاجر و بازرگان مورداستفاده قرار می‌گیرد.

کالاهایی که درون این نوع کانتینر حمل می‌شوند تحت یک پروانه کاری، فعالیت می‌کنند. محموله‌ای که در داخل یک FCL قرار می‌گیرد آن را کاملاً اشباع می‌کند و پس از مهر‌وموم شدن در مقصد به صاحب بار، تسلیم می‌شود. FCLها اغلب به نام کانتینرهای دربستی نیز شناخته می‌شوند.

✔️کانتینرهای LCL کالاهای چند شخص حقیقی یا حقوقی را به مقصد مشترکی حمل می‌کنند. پروانه‌های کاری گمرکی LCLها چندگانه است چرا که محموله داخل آنها به چند نوع کالا تقسیم می‌شوند.

 مدت زمان لازم برای حمل و نقل گروپاژ

درباره حمل کالا در تجارت‌های دریایی زمان ارسال کالا، ترخیص و تحویل کالا اهمیت بالایی دارد. چینش کالاها در زمان چیدمان محموله باید به‌گونه‌ای باشد که محموله‌های حساس‌تر در دسترس باشند. چینش محموله‌ها داخل کانتینرها باید توسط یک اپراتور ماهر انجام شود. همه محموله‌های شیوه گروپاژ از دو بارنامه استفاده می‌کنند که یکی از آنها بارنامه مادر یا Master است.

صدور این بارنامه توسط شرکت حمل‌کننده کالا انجام خواهد شد. بارنامه‌هایی که به consolidator یا خود تلفیق گر شناخته می‌شوند، بارنامه ثانوی حمل کالا هستند. درباره بارنامه محموله‌های گروپاژ باید گفت که عموماً از یک بارنامه برای معرفی تمامی محتوای آن استفاده می‌شود. زمان تکمیل محموله، بارگیری و ترخیص کالا از گمرک ممکن است استرداد بار به صاحبان آنها را به تعویق بیندازد.

یک نکته مهم در امر حمل گروپاژ این است که تاجر باید زمان‌های تلف شده در این روش حمل را در نظر بگیرد تا با تغییرات ناگهانی بازار فروش محصولات خود مواجه نشود. یک مؤلفه اساسی در این شیوه حمل، الحاق تمام بارهای کوچکی است که به یک مقصد مشترک برده می‌شوند. علاوه بر کانتینرها، انبارهایی که محصولات الحاقی را نگهداری می‌کنند نیز اهمیت زیادی در این شیوه حمل بار خواهند داشت.

به روز رسانی 9 اسفند


📝 تکمیل فرم درخواست برای حمل و نقل گروپاژ


درخواست گروپاژ

  • (طول * عرض * ارتفاع)
  • Date Format: MM slash DD slash YYYY

 

 

سرچ فن