صادرات به روسیه

صادرات به روسیه همیشه ساده نیست و باتوجه به قوانین و تحریم‌های بین المللی نیازمند اتخاذ روشی مطمئن است. در طول پنج سال گذشته، دولت روسیه فعالانه تلاش کرده است تا تجارت خارجی را تشویق کند. اگرچه روسیه کمترین جمعیت را دارد، اما از نظر سرانه، این کشور ثروتمندترین است. علیرغم تأثیرات منفی ویروس کرونا، هنوز فرصت‌های بسیاری برای صادرات به روسیه وجود دارد. بسته به قیمت و نوع محصولی که می‌خواهید صادر کنید، عوارض گمرکی، مالیات و تعرفه‌های مختلفی وجود دارد.
روسیه حتی اگر از نظر نفت خام و تصفیه شده و محصولات کشاورزی یکی از بزرگترین صادرکنندگان در جهان باشد، محصولات مختلفی را نیز وارد می‌کند که در این میان بیشترین واردات عبارتند از:

🔶 انواع خودرو و قطعات یدکی خودرو که ۴ درصد از کل واردات کشور را تشکیل می‌دهند.

🔶 کامپیوترها و قطعات کامپیوتری و سایر تجهیزات ارتباطی.

🔶 داروها و داروهای بسته‌بندی شده نیز در صدر فهرست واردات شرکت‌های روسی قرار دارند.

🔶 روسیه همچنین منسوجات، مواد و اقلام مختلف پوشاک را به طور منظم وارد می‌کند.

نحوه صادرات کالا به روسیه

صادرات کالا به روسیه از حساسیت‌های بالایی برخوردار است و نیازمند آینده‌نگری و برنامه‌ریزی و جلب اعتماد خریداران خارجی است. روشهای تجارت به روسیه شامل: 

برای دریافت اطلاعات بیشتر با شماره درج شده تماس حاصل فرمایید◀️

ممنوعیت صادرات به روسیه

مراحل و شرایط صادرات کالا به روسیه

مراحل و شرایط صادرات کالا به روسیه به صورت زیر است:

💠 شناسایی اقلام صادراتی به روسیه از ایران

💠 انتخاب بهترین شیوه بسته‌بندی

💠 پرهیز از هر گونه واسطه‌گری و رشوه خارج از قرار داد

💠 بازاریابی: برای صادرات کالا به روسیه ابتدا بازاریابی نمایید و روش مذاکره با خریداران در روسیه را بیاموزید. کالاهای رقیب را شناسایی کنید و میزان کیفیت کالاهای صادراتی را مورد بررسی قرار دهید.

💠 یافتن مشتریان و شرکتهای خریدار در روسیه

💠 مدارک مورد نیاز برای ثبت کسب و کار باید تهیه و در دفتر ثبت تجارت ثبت شود.

💠 سپس برای مالیات بر ارزش افزوده در مقامات مالیاتی ثبت نام کند.

💠 در گمرکات ثبت نام کند و برای تجارت کالا برگه ترخیص دریافت کند.

💠 مجوز صادرات باید از وزارت صنعت و تجارت روسیه اخذ شود.

💠 گواهی بازرسی کالا دریافت کنید.

💠 جواز خروج و ارسال کالا مبنی بر بارنامه حمل بار دریافت کنید.

مشکلات تجارت با روسیه

علاوه بر تحریم تسلیحاتی، محدودیت‌های خاصی نیز برای صادرات کالاهای دو منظوره به روسیه یا برای روسیه وجود دارد. تحریم‌های روسیه بر کالاهای مرتبط با نفت نیز تأثیر می‌گذارد. از جمله مهمترین مشکلات تجارت با روسیه شامل موارد زیر است:

🟡 برقراری ارتباط با روس‌ها کمی دشوار است.

🟡 تعرفه‌ها و عوارض گمرکی بالا

🟡 عدم وجود پروتکلهای مشترک میان گمرک ایران و روسیه

🟡 عدم تابعیت گمرک آستاراخان از قوانین

🟡 سختگیری روسیه بر استانداردهای ایران

🟡 کمبود شرکت‌های قدرتمند صادراتی

🟡 عدم وجود فرهنگ مشترک در بحث صادرات

حداقل سرمایه برای صادرات به روسیه

قوانین صادرات به روسیه

در روسیه، حقوق ورودی برای اکثر کالاها اعمال میشود و به طور متوسط بین ۵٪ تا ۲۰٪ ارزش گمرکی کالا تغییر می‌کند، اما ممکن است حتی در موارد شدید به ۴۵٪ برسد. برخی از کشورها وجود دارند که فقط برای آن‌ها نرخ‌های پایه اعمال می‌شود که هزینه‌ها را به نصف کاهش می‌دهد زیرا این کشورها به عنوان «محبوبترین کشور روسیه» موقعیت ویژه‌ای دارند.

واردات و صادرات در روسیه برخی از کالاهای خاص مانند کالاهای ترانزیت، اشیاء با ارزش فرهنگی، کمک‌های بشردوستانه یا کالاهای استفاده شخصی راحت است؛ زیرا این کالاها ملزم به پرداخت عوارض گمرکی نیستند، حتی اگر برای کالاهای استفاده شخصی محدودیت‌های وزنی و ارزشی وجود داشته باشد. تقریباً ۳۵ کیلوگرم و ۱۵۰۰ یورو کشورهایی هستند که بخش‌هایی از CIS (مشترک المنافع کشورهای مستقل) هستند که از پرداخت عوارض گمرکی معاف هستند. برای همه کالاهایی که از گمرک روسیه عبور می‌کنند، هزینه‌های پردازش گمرکی روسیه وجود دارد که بسته به ارزش و مقدار می‌تواند بین ۱۲ تا ۲۴۰۰ یورو در نوسان باشد و همراه با سایر پرداختهای تعیین شده باید قبل از تسلیم اظهارنامه به گمرکات و مرزهای روسیه پرداخت شود. گمرک و با اسناد مبدأ پشتیبانی می‌شود.

در حال حاضر، اولین شریک تجاری روسیه اتحادیه اروپا است و اگر شهروندان اروپایی یا هر نوع مهاجر دیگری در روسیه باشند و بیش از چند روز در سال در آنجا اقامت داشته باشند، می‌توانند از سیستم مالیاتی مشابه استفاده کنند. ۱۳ درصد به عنوان افراد روسی، درصد بسیار کمتر از هر یک از کشورهای اروپایی.
برای اطلاعات بیشتر در مورد واردات و صادرات در روسیه و مدارک مورد نیاز برای انجام این فعالیت‌ها، می‌توانید با مسیر کالا تماس بگیرید.

حداقل سرمایه برای صادرات به روسیه

بازرگانان بسیاری همیشه به دنبال حداقل سرمایه برای صادرات به روسیه هستند. افراد زیادی با بررسی قیمت کالاها و ارزش کالاها سعی دارند کمترین میزان سرمایه برای صادرات به روسیه را مشخص کنند. پارامترهای بسیاری در مشخص کردن حداقل سرمایه صادرات موثر است که از جمله می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

🔴 نوع کالا و مقدمات صادرات آن

🔴 مجوزها و مقدمات صادرات کالا

🔴 هزینه‌های حمل و نقل

🔴 هزینه‌های نگهداری

🔴 هزینه‌های گمرک

🔴 تعرفه ورودی: تعرفه‌ای که مانند مالیات و عوارض دریافت می‌شود.

🔴 تعرفه ارزشی: تعرفه گمرک بر اساس ارزش کالا

🔴 تعرفه ثابت: تعرفه‌ای که بر اساس آن مقدار کالا و تعداد و وزن آن اخذ می‌شود.

🔴 تعرفه مرکب: ترکیب تعرفه ثابت با تعرفه ارزشی است.

🔴 تعرفه دو ستونه: کالاهایی که دارای دو نوع عوارض و حق گمرک هستند.

🔴 تعرفه سه ستونه: این تعرفه به شکل کامل شده تعرفه دو ستونه است.

حجم صادرات ایران به روسیه

حمل دریایی به روسیه

حمل دریایی به روسیه از طریق بندرهای شمالی و جنوبی انجام می‌شود. بندرهای شمالی شامل: بندر امیرآباد، فریدون شهر، بندر انزلی، بندر نوشهر، بندر آستارا، بندر ماخاچ کالا است. بندرهای جنوبی شامل: بندر چابهار، بندر عباس، بندر نوشهر، بندر امام به بندر سنت پترز بورگ، بندر نوروسیسک و بندر وستوچنی است.

حمل دریایی به روسیه از طریق کشتی اقیانوس‌پیما به صورت کانتینری و فله انجام می‌شود. امروزه تجارت‌های دریایی از طریق شرکت‌های کشتیرانی به سودآورترین و کارآمدترین تجارت‌ها در جهان تبدیل شده است. در روسیه ۱۱۰ هزار رود با ۲۳۰ هزار کیلومتر جریان دارد و رود ولگا از طویلترین رودخانه‌های روسیه به شمار می‌رود. در اطراف این رود افراد زیادی زندگی می‌کنند و بیشتر شرکت‌های حمل بار دریایی در این نواحی مستقر هستند.

مسیر کالا

سامانه مسیر کالا، یک سامانه جامع حمل و نقل و لجستیک کالا با ۲۰ سال تجربه و تخصص

سامانه مسیر کالا

یک سامانه جامع حمل و نقل و لجستیک کالاست که حاصل ۲۰ سال تجربه و تخصص گروهی از کارشناسان فعال در زمینه های مختلف می باشد.
مشاهده خدمات مسیر کالا

بروز رسانی در ۱۴ خرداد ۱۴۰۱