صادرات به عمان

مقدمه

صادرات به عمان از این جهت اهمیت دارد که کشور عمان به شدت به واردات وابسته است و نیازهای خود را از این طریق تامین می‌کند. ایران و عمان از گذشته‌های دور تا به امروز روابط مناسبی با یکدیگر داشته اند. به همین دلیل تجارت با کشور عمان همیشه از گزینه‌های مورد استقبال تاجران ایرانی بوده است. البته به دلیل شرایط حاکم بر کشور، واردات و صادرات به عمان همانند تجارت با سایر کشورهای همسایه دچار فراز و نشیب‌های فراوان گردیده است. از همین رو قبل از هر اقدامی باید تمام جوانب را سنجید و اطلاعات کامل و جامعی در این زمینه کسب نمود. کشور عمان از روابط سیاسی مطلوبی با ایران و سایر کشورها برخوردار است و همیشه سعی کرده روابط خود را به دور از هرگونه تنشی نگاه دارد. همین امر موجب گردیده که شرایط برای صادرات به عمان بسیار مناسب باشد.

مسیر کالا معتبر ترین سامانه حمل و نقل کالا از جمله حمل و نقل دریایی با بیش از 20 سال سابقه می‌باشد.

در قدم اول برای شروع تجارت با کشور عمان و یا هر کشور دیگری باید از قوانین گمرک آن کشور و راه‌های نقل و انتقال کالا کسب اطلاع کنید. کشور عمان به دلیل قرار گرفتن در کنار آب‌های آزاد و برخورداری از بنادر تجاری با زیر ساخت‌های واردات و صادرات، یکی از قطب‌های تجاری در خاورمیانه به شمار می‌آید. اقتصاد این کشور بیشتر بر پایه‌ی صنعت ماهیگیری و صادرات نفت و مشتقات آن است. از این رو حجم بالایی از نیازهای خود را از طریق واردات کالا تامین می‌نماید. همین امر باعث گردیده که صادرات به عمان یکی از مقاصد اکثر تاجران محسوب گردد. نقل و انتقالات کالاها میان کشورهای حاشیه‌ی خلیج فارس و دریای عمان، به دلیل حجم بالا با استفاده از کشتی‌های باری صورت می‌گیرد. از این رو مهمترین فاکتور در صادرات به عمان برخورداری از خط مستقیم کشتی رانی می‌باشد.

اهمیت صادرات به عمان

کشور عمان از روابط دوستانه ای با سایر کشور های جهان برخوردار است.

ويژگی‌‌های صادرات به عمان

اولین قدم در صادرات به عمان آشنایی با قوانین داد و ستد و روند تجارت میان ایران و عمان است. آشنایی با قوانین گمرک عمان به شما کمک می‌کند که روند صادرات به این کشور را به شکل قانونی تسریع نمایید. پس از انعقاد قرارداد همکاری تجاری، صادرات به عمان به یک فرصت طلایی برای تولیدکنندگان و تجار ایرانی بدل شده است. در این قرارداد تجاری ویژگی‌ها و شرایطی برای سهولت تجارت میان ایران و عمان در نظر گرفته شده که در ادامه چند مورد از آنها عنوان گردیده است.

  • موافقت نامه بازرگانی میان دو کشور.
  • موافقت نامه کشتیرانی میان ایران و عمان.
  • موافقت نامه حمایت از سرمایه گذاران در حوزه‌ی تجارت ایران و عمان.
  • موافقت نامه بین المللی در راستای ایجاد کریدور بین المللی جهت ترانزیت کالا و مسافران.
  • موافقت نامه از اخذ مالیات مطابق با تعرفه صادرات.
  • موافقت نامه در جهت ایجاد همکاری در حمل و نقل به صورت هوایی.

مهم‌ترين کالاها در حوزه‌ی صادرات به عمان

کشور عمان از اقلیم آب و هوایی گرم و خشک برخوردار است. این مسئله باعث ایجاد محدودیت‌های فراوانی در صنعت کشاورزی این کشور شده است. از این رو کشور عمان نیاز مبرم به واردات ماشین آلات صنعتی و محصولات کشاورزی از سایر کشورهای همسایه دارد. بیشترین سهم از این واردات مربوط به صنایع فولاد، تجهیزات الکترونیکی و مکانیکی می‌باشد. از دیگر محصولات برای صادرات به عمان می‌توان به زغال سنگ و سایر سوخت‌های فسیلی، لوازم صوتی و تصویری، سنگ‌ها و فلزات با ارزش، مبلمان، انواع مواد غذایی، میوه و سبزیجات و… اشاره کرد.

لیست محصولات برای صادرات به عمان

محصولات زیر بیشترین حجم صادرات به عمان را تشکیل می‌دهند.

  • خودرو، لوازم یدکی خودرو و انواع روغن موتور.
  • کشمش و انواع آجیل و خشکبار.
  • انواع حبوبات.
  • انواع محصولات غذایی مانند، ماکارونی، برنج، رب گوجه فرنگی، انواع روغن پخت و پز، چای و…
  • گندوم، جو و ذرت.
  • انواع میوه و سبزیجات.
  • فرش و سایر صنایع دستی.
  • دستگاه‌های تصفیه آب.
  • آهن و فولاد.
  • لوازم صوتی و تصویری.
  • انواع مصالح ساختمانی.
  • انواع نهال گیاهان.
  • انواع محصولات پتروشیمی.
قوانین گمرک برای صادرات به عمان

آشنایی با قوانین داد و ستد، از نخستین اقدامات برای تجارت محسوب می شود.

قوانین گمرک برای صادرات به عمان

انجام صادرات به عمان زمانی ممکن می‌شود که شرکت بازرگانی در کشور عمان به ثبت رسیده باشد. همچنین کالاهای صادراتی برای برخورداری از خدمات پس از فروش باید به واسطه‌ی وکلای کشور عمان اقدام به اخذ گواهی ترخیص از گمرک نمایند. به طور معمول هر نوع کالا برای صادرات به عمان از تعرفه‌ی گمرکی متفاوتی برخوردار است. تعرفه‌ی گمرک برای محصولات کشاورزی 7/4 و برای سایر کالاها 1/6 می‌باشد. می‌توان گفت به طور میانگین تعرفه‌ی گمرکی برای صادرات به عمان در حدود 5/5 درصد در نظر گرفته شده است. کشور عمان هیچ گونه نظارتی بر داد و ستد ارز ندارد. این بدان معنا است که ورود و خروج ارز در این کشور و در چارچوب قانون کاملا آزاد می‌باشد. بانک مرکزی کشور عمان برای سهولت بیشتر در تجارت و رونق بخشیدن به واردات و صادرات هیچ گونه سخت گیری اعمال نمی‌کند. از سوی دیگر قوانین گمرک این کشور برای تجار دست و پا گیر نیستند. همین موارد موجب گردیده که صادرات به عمان یکی از مقاصد هر تاجری باشد.

اهمیت صادرات به کشور عمان

از مهمترین جذابیت‌های صادرات به عمان که برای بسیاری از کشورها اهمیت دارد، ثبات سیاسی و اقتصادی این کشور است. کشور عمان با تمامی کشورهای دنیا روابط دوستانه و خوبی برقرار کرده است. این موضوع سبب گردیده که به یک منطقه‌ی امن برای سرمایه گذاری و ارائه‌ی محصولات مختلف بدل گردد. نرخ تورم در کشور عمان ثابت بوده و از اقتصاد متعادلی برخوردار است. یکی دیگر از مسائلی که صادرات به عمان را جذاب‌تر می‌کند، استفاده از این کشور به عنوان مسیری برای دستیابی به بازار سایر کشورها است. ثبت شرکت در مناطق آزاد عمان در مقایسه با سایر شرکت‌ها بسیار آسان‌تر است. با استفاده از همین موضوع می‌توان به سایر کشورهایی که از روابط خوبی با ایران برخوردار نیستند صادرات انجام داد.

صادرات به عمان

کسب اطلاع از روش‌های نقل و انتقال کالا از اهمیت بالایی برخوردار است.

جمع بندی

علای رغم آن که کشور عمان یکی از همسایگان نزدیک ما محسوب می‌شود، بیشتر افراد از خصوصیات این کشور بی خبر هستند. این کشور با دسترسی به آب‌های آزاد، برخورداری از زیر ساخت‌های تجاری و ایجاد روابط دوستانه با سایر کشورهای جهان، این کشور را به یکی از قطب‌های تجاری منطقه بدل کرده است. با برداشتن گام‌های درست و کسب اطلاع از قوانین گمرک برای صادرات به عمان می‌توان به سود بسیار بالایی دست پیدا کرد. فقط کافیست با بازاریابی صحیح در این کشور و هموار کردن مسیر نقل و انتقالات کالای خود اقدام به صادرات کنید.